onsdag 13 april 2011

Washington DC

På lördag morgon blev jag skjutsad till Ohare. Planet gick klockan 9 men var där i god tid som jag har lärt mig att man ska vara ;)
Planet blev lite försenat var inte iväg förrän kvart i tio och var framme i dc kvart över tolv new york tid. Skruvade ju fram klockan en timme. Flög till Baltimore för det var billigast så sedan fick jag åka tåg, buss och tåg igen för att komma in till DC men det gick bra och behövde bara betala 4,5 dollar för att åka runt 1 och en halv timme. :) Mötte Steffi i Chinatown där hennes buss hade stannat och sedan började vi gå. Gick och kollade på vita huset men de hade stängt av en gata så såg det inte alls nära. Det var demonstrationer utanför så kanske därför de hade stängt av, vet inte. Sedan såg vi vad vi skulle se. Washington Monument, Lincoln Memorial, The Mall, The Capitol, World War II Monument. Var rätt stressat sprang typ från ställe till ställe men såg ju vad vi skulle. Fick senare reda på att Obama hade varit vid Lincoln Memorial klockan halv 3 så synd att vi missade det, hade varit coolt att se honom men det hade vi inte hunnit för var inte i stan förrän kvart över 2. Fick dock reda på att de hade Spring garden tour denna helgen så att man kunde få komma in i Vita husets trädgård och där är det bara öppet för besökare 2 helger per år så då visste vi vad vi skulle göra söndag morgon klockan 8, fixa biljetter!
Vi drog till hostelet lite efter att vi hade sett allt. Det var ett bra hostel. Det var rent och fina sängar. Delade med tre andra, en tjej från Frankrike och två killar från Australien och Brasilien.

På kvällen åkte vi till Georgetown som vi hade blivit tipsade om. Det var trevligt vi åt middag och sedan skulle vi ut men det blev inte av så då åt vi en glass istället :)
Sedan gick vi typ bara runt och sedan åkte vi tillbaka till området där vi bodde och gick lite mer och sedan gick vi och la oss runt 1.

Söndag morgon gick vi upp kvart över 7 och var ute ur hostelet kvart i 8 för att vara försäkrade om att få biljetter till turen i vita husets trädgård + att vi hade ett späckat schema. Killen från Brasilien följde med oss och vi fick tid klockan 9 att komma in så det var chill. Det var fett där inne fick lite bra foton. Det var alltså på baksidan av vita huset vi var. Där var typ en orkester som spelade och så stod vi precis vid ingången :) lägger upp bilder senare.

När det var avklarat hade vi nästa sak, national zoo eftersom vi ville se pandabjörnarna där. Tog tid att komma dit och att komma tillbaka till downtown men det var det värt. Det var ett gratis zoo :)
Panda björnarna var så söta. De såg ut som gosedjur och en av dem satt nära oss så att vi kunde ta foton. De åt en massa träd och satt och chillade. Gulliga! Såg även en elefant där, zebror, tigrar, sköldpaddor och lite annat. Sköldpaddor är Georges favortidjur så berättade såklart för honom om dem när jag kom hem :)

Efter zoo skulle vi till National museum som killen från hostelet hade tipsat om. Tack för tipset för det var ett jättebra museum. Och gratis :)
Hade dock tagit lång tid för oss att ta oss dit för gick omvägar och så vidare så hade bara en halvtimme på oss där inne. När jag kom in tänkte jag "omg var ska jag börja jag måste springa runt så jag hinner se alla avdelningar på en halvtimme!". Så med den inställningen började jag min tur där inne och tappade bort Steffi efter en minut. Hon ringde mig men hade mobilen på ljudlöst men träffade henne efter 20 minuter på en fjärilsavdelning där jag hade sagt att jag ville till. Så hon hade väntat där i 20 minuter och jag hade hunnit se hela andra våningen och halva första :)
Gick tillsammans och kollade på dinosaurierna och sedan var det dags att åka för bussen från DC gick klockan 3. Hann i tid till bussen men lite klödd med tunnelbanan där.

Tre timmar senare var vi i Philadelphia. Men såg ingenting utan gick direkt till tågstationen och åkte ut till "suburbs" där de flesta bor, även Steffis värdfamilj. Hon visade runt mig lite i sitt område. Barnens skola, bibliotek, gym, college, mall, mataffär och så vidare. Sedan drog vi hem till henne och chillade/snackade med hennes värdfamilj resten av kvällen.

På måndag var det Philly som gällde men berättar om det lite senare ikväll för måste till College nu!
Puss & Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar