lördag 25 december 2010

Julen!

Tjena! Nu är julfirandet över. Ändå skönt, haha. Men det var trevligt! Igår sov jag till halv elva. Fast hade först varit uppe halv åtta och skypat med mamma och pappa. Det var nog rekord att sova till halv elva alltså och anledningen till att jag kunde sova så länge var för att barnen sov hos mormorn och morfarn. Alltså inget springande utanför mitt rum klockan 8 på morgonen, inte heller något wii spelande på hög volym eller TV-tittande. Skönt :) Sedan städade vi här i huset och gjorde i ordning inför idag då vi hade bjudning. Vid klockan 2 åkte vi hem till mormorn och morfarn. De bor cirka en timme härifrån. När vi kom dit åt vi snacks som amerikanerna verkar älska att göra + att vi minglade. Sedan hade vi lite tävlingar. Vi skulle plocka upp polkagrisar, fånga pepparkakor med tungan, flytta julgranskulor och så vidare. Lite galet var det men det var skoj. Sedan väntade jag på maten i runt två timmar. Det tog lång tid att laga så jag tänkte att det är väl någon kalkon eller någon annan varmrätt. Men det var baugetter med skinka och sallad som stod på menyn. Vi satt i sofforna och åt och det var inte förrän halv åtta. Inte direkt som hemma utan mer relaxat och de äter jättesnabbt. Måltiden är inte en stor del av firandet om man säger så. Sen in med några kakor och sen var det överstökat. Haha! Fast det var ju ungefär samma sak när vi firade thanksgiving så var lite beredd.

Tomten kom klockan 9 och han hade med sig massa julklappar men inte överdrivet som jag trodde det skulle vara. Fick lite kläder av familjen och ett presentkort på starbucks på 30 dollar av mormorn och morfarn. Så schysst :) Det roliga med amerikaner är att om man säger att man gillar något så tror de att man älskar det. De tror till exempel att jag verkligen älskar kaffe bara för att jag brukar dricka en kopp till frukost varje dag. Och om man ber de köpa hem någon mat en gång, till exempel yoghurt så finns det alltid yoghurt i kylen efter den gången man sa att man ville ha det. Det är så skoj!

Idag blev jag väckt klockan åtta för då hade tomten varit här och lämnat julklappar med sina renar under natten så de låg under julgranen imorse, sött! Hade även vars en julstrumpa. Där fick jag två paket singoalla och ett paket ballerina som mamman hade köpt på ikea. Har fått en massa kakor och godis på sistone så får väl bli att hänga i gymmet nu ett tag framöver ;) Sedan fick jag en fotbollsberlock av barnen till mitt pandora armband. Blev jätteglad! Fick även handskar, underställ, badsaker, armband och lampa av familjen. Så nu får man väl satsa på lite mer skidåkning, hade vatt fett och nu har jag ju nästan allt jag behöver. De blev glada för julklapparna jag hade köpt till dem med, tur!

Senare bakade vi kanelbullar som mamman hade köpt mix till på ikea. Haha hon köpte typ allt när hon var där, så sött. De blev goda och smakade som i Sverige. Senare drog vi till kyrkan. Gudstjänsten varade i nästan två timmar men den var mycket bättre än den vi var på i Syracuse under thanksgiving. De blev rätt chockade när de fick reda på att jag knappt ens går i kyrkan på jul eller påsk eller någon högtid.

Klockan 14.27 kom vi in genom dörren här hemma och klockan 14.30 skulle gästerna vara här. Där hemma skulle vi aldrig komma hem 3 minuter innan gästerna kommer, eller hur familjen? Så vi fick röja undan lite snabbt men som tur var kom de första gästerna inte förrän runt tre så det var chill. Vi chillade mest idag och det var ännu mer relaxat än igår fast vi åt i alla fall en riktig måltid redan klockan sex idag. Det var lasagne, kyckling, sallad, pizzabröd och vanligt bröd. Gott! Till dessert åt vi peanutbutterrolls, någon form av våffla med ost och choklad i, sockerkaka med citronglasyr och någon tranbärskaka. De brukar ofta ha ost till desserter och det är samma ost som de använder till matlagning så det är rätt skumt. Det är typ mjukost.
Det var hela mitt julfirande. Nu ska jag snart sova. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar