onsdag 23 februari 2011

Minneapolis!

Resan vad jättebra och händleserik. Började med att vi åkte till Chicago på fredagkväll för att ta bussen därifrån. Då kom Madde på att hon hade råkat avboka sin bussbiljett så hon var rätt nervös att hon inte kunde åka med men det löste sig.

Var framme i Minneapolis halv 6 på lördag morgon och då tänkte jag att jag tänker inte gå av bussen nu såhär tidigt. Så sov en timme till och gick av bussen halv sju när det hade börjat bli ljust. Så träffade vi två franska au pairer som vi gick runt med. Vi letade efter ett starbucks eller mcdonalds eller någon annanstans att sitta ner och dricka kaffe och äta frukost men hittade verkligen inget. Så gick in på ett hotell och frågade och då sa han att allt är stängt på lördagar men han visste ett ställe vi kunde äta bagels på. Inte som i Chicago där man har ett mcdonalds runt varje hörn. Fick i alla fall frukost och värmde oss för det var bara 15 fahrenheit ute. Sedan gick vi och kollade på Mississippi floden fast den var frusen. Gick också till en skulpturpark och såg en sak som symboliserar staden, det är en sked med ett körsbär i.
Sen var där inte så mycket mer att se så vi begav oss till hostellet så vi kunde lämna vår packning. Sedan tog vi tåget till Mall of America. Det var galet och väldigt stort med 4 våningar, 500 butiker, nöjespark, akvarium, bio och massa restauranger i. Kan visa bilder sen. Var där tills de stängde och sedan åkte vi till hostellet.

På söndagen åkte vi till mallet klockan 11 när de öppnade. Gick var och en så alla skulle hinna kolla och köpa vad de ville. Det var jag, Madde och Carolin. Jag stressade runt i mallet som jag brukar göra, hehe men hann handla vad jag ville. Det var ingen tax på kläder eller skor :)

På kvällen började det snöa. Vi var kvar i mallet för länge. Vi ville inte stå ute och vänta så länge i Minneapolis på bussen men nu blev det stressigt. Tåget var avstängt under en liten sträcka så fick hoppa på en buss istället och köra sakta på grund av vädret och alla poliser som var där och sedan kunde vi hoppa på tåget igen. Klockan halv 11 gick bussen och 20 över tio var vi fortfarande på tåget. Så det blev att springa till busstationen och vi visste inte ens var den låg. Fick hjälp av en tjej och fick hennes nummer om vi behövde hjälp med mer. Jag såg en buss med en Chicago skylt så då sprang vi till den och var glada att vi skulle hinna med den. Då sa busschaffören att bussen var inställd på grund av vädret. Vi fick ett nummer att ringa till företaget och de sa att de inte visste när vi kunde åka hem och att vi skulle ringa igen nästa morgon.

Så vad skulle vi göra? Vi kunde inte ta oss tillbaka till hostellet i det vädret och vi visste inte var något hotell låg. Så vi ringde tjejen från tåget och hon sa att vi kunde sova i hennes lägenhet. Det var en 20 årig tjej från Illinois som hade flyttat till Minnesota för att gå i college. Hon var jättetrevlig och även hennes pojkvän. Han var halvnorsk så han tyckte det var jätteskoj att träffa oss. De lät oss sova i deras bäddsoffor, de lagade brownies till oss, lät oss duscha där, äta frukost, körde oss runt osv. Det var mycket bättre än hostellet ;)
Och de var verkligen trevliga.

Så på måndagen sov vi till halv ett och sedan var vi på starbucks och på mallet igen och köpte en present till dem för tack. När mallet stängde gick vi över till restaurangen där Courtney, tjejen jobbade. Det var en mexikansk restaurang och där satt vi till hon slutade och sedan körde hon oss hem till lägenheten. På tisdagen kunde vi då åka hem klockan halv 12. Var i Chicago kvart över 7 och hoppade på tåget till Libertyville och den tågresan var den sämsta här i staterna. Blev utskälld 2 gånger.....
Men allt som allt var resan jättebra och det gjorde inte så mycket att bussen var inställt ;)