söndag 2 januari 2011

Nyår

På nyårsafton tog jag mitt Illinois körkort. Först fick jag åka dit 3 gånger och jag blev utskälld 3. Så jäkla onödigt för jag hade verkligen inte gjort något men tack så mycket. Jag kom dit med mitt svenska körkort + mitt internationella och då frågade de var mina andra papper var? Jag visste inte vad mer jag behövde så jag frågade och då fick jag en utskällning där gubben sa att han behövde pass, id-kort, social security card, 2 brev som bekräftade var jag bodde för amerikanerna måste alltid veta var man bor... Så jag åkte hem och hämtade detta och när jag kom tillbaka frågade han var mitt insurance paper var och det hade han inte sagt att jag behövde. Jag visade upp mitt insurance card för om jag blir sjuk och han blev skitsur och frågade var han kunde se vilken bil jag skulle köra. Så det var alltså fel kort (det visste jag ju i för sig men ville ju inte åka hem igen). Så jag gick ut i bilen och kollade men hittade ingenting sen när jag kom tillbaka sa han att det var för sent för klockan var 4 och klockan kvart i 5 blir de mörkt och då kan de inte göra körtester längre för de ser inte papprena i bilen..... tack!

Sen åkte jag tillbaka dagen efter, alltså nyårsafton och då hade jag med mig alla papper och kort som kan bevisa vem jag är och var jag bor och vad jag gör här för att försäkra mig om att inte behöva åka hem igen. De tyckte ändå inte att det var tillräckligt men efter en diskussion fick jag göra teoritestet och klarade precis 28 av 35. Sedan skulle jag köra upp och då körde jag i 10 minuter runt kvarteret och sen var jag klar och sen fick jag mitt körkort direkt i handen. Kostade bara 20 dollar ;)

På kvällen jobbade jag ju, måltiden var kalkonburgare, mc n cheese och glass. Det är inte tillåtet för privatpersoner att smälla raketer så de enda raketerna vi såg var på tv:n från central park i New York och från Navy Pier i Chicago. Fast såg några genom fönstrena också, finns ju alltid de som inte följer reglerna ;) men det var som vanligt för kallt för att gå ut så vi stannade inne. Det var jag och mina värdbarn och två kompisar till dem. Sen drack vi "skumpa", blåste i tutor, smällde poppers (vet inte vad de kallas på svenska). Det var lyckat men såklart tråkigt att man inte kunde hänga med de andra au-pairerna. Igår åkte jag och Vanessa skridskor i millenium park. Som vanligt var jag som bambi på hal is för har ju bara åkt runt 5 gånger i mitt liv. Men det var mysigt. Idag var jag och Mathilda på gymmet och sedan på mallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar